tirsdag den 1. februar 2011

Er der mig, der er copy-katten?

Professionelt paranoid!

Jeg får hjertebanken, når jeg ser en repræsentant for ordensmagten. Helt sikker på, at jeg er 'opdaget', sniger jeg mig langs væggen eller stirrer mig blind på spedometeret, der sjældent når 5 km over det tilladte. Opdaget i hvad? Alle mine forbrydelser? Jeg er noget af det mest lovlydige, der findes for hulan. Men jeg føler mig også straks ramt, så snart, jeg ser ordet copy-cat. Ikke mindst fordi jeg jo er Kat! GULP, Anders And! Er det mon mig, der hentydes til? For jeg bliver sgu da inspireret! Virkelig meget endda? Har jeg ikke kunnet finde grænsen? ÅHHHH!

STOOOOOP!! (Mig selv!) Stop paranoiaen. Stop tankemylderet. Det er ikke det værd. Jeg må tro på, at hvis nogen føler sig krænket, så kontakter de mig. På samme måde, som dette indlæg IKKE er en skjult vapper til nogen. Jeg har faktisk kun fulgt sporadisk med i den debat, der har floreret, men jeg kan forstå, den har trukket sit spor rundt i hele blogland.

Det er fint at tage en debat om kopiering. Blogland er nok ikke det smarteste medie til debatter, for man misser jo alt det, fra de blogs, man ikke er fast læser på. Derfor er dette egentlig ikke et debatoplæg. Bevares, I må hellere end gerne kommentere og debattere herunder, alle kommentarer er som sædvanligt mere end velkommen, jeg læser dem alle og tænker over alt, hvad der siges. Det er bare mere mine tanker, og så må I gøre med dem, hvad I vil:)

Nå, here goes. JEG har det sådan her:

Jeg har to forskellige holdninger: den ene angår helt unikke ting, som fx. applikationer. De tilhører sgu den, der ejer dem. Der er brugt tid og energi på at lave dem. Det gælder i mine øjne også designspecifikke detaljer. Fx. har Kleinsmekker designretten til sine striber på ringslyngerne. Altså på hvor brede striberne er. Det er fair nok, det har taget lang tid at nå frem til de helt rette proportioner. Jeg har syet nogle børnehave-tasker, hvor jeg ville være træt af, hvis I købte en, og kopierede målene helt nøjagtig. På den anden side, så har børnehave-børn altså en vis størrelse, så det er lidt svært at holde den hemmelighed for mig selv. Men så sæt lynlåsen anderledes. Tilføj en lomme, lad mig om at applikere. Gør i det hele taget noget andet, hvis du vil sælge dem. Hvis det bare er til dig selv og din pode, så knock yourself out!

Alt, hvad der er inspireret fra Etsy... helt ærligt damer, den kan vi sgu ikke tage patent på. Hvor gerne jeg end ville sidde på retten til at lave farverige smykker med resin-blomster, så kan jeg nok ikke slippe afsted med det. Jeg vil gerne, at når jeg nu var først med ideen, at I så lige holder snitterne fra MINE kombinationer. Dem har jeg brugt lang tid på. Men selve tanken om blomster på hårnåle og deslige... den kan jeg ikke ha for mig selv.

Ligesådan har jeg det med flagranker, kyser til børn, alt hvad der stammer fra Elsebeth Gynters bøger, retro-patchwork... ja alt det hejs, der er så meget af, og som ingen efter min mening kan tage patent på. Men det er altså bare min mening. Men derfor vil jeg med god samvittighed lave retro-patchwork til markedet.

Til gengæld ku jeg godt tænke mig, vi lod være at underbyde hinanden. Mine priser er sat, så jeg har en chance, så derfor vil jeg blive ked af det, hvis du laver noget der ligner til forveksling, bare billigere.

Jeg så lige på... åh hvor var det? Vintage Hausfrau, at hun laver nogle smykker med perler i jade til markedet. Og jeg fik sgu helt ondt i maven igen. Hvorfor? Fordi jeg har en hel stak liggende, som jeg bare ikke har fået vist jer. Har hun så førsteret? Ikke i mine øjne. Jeg har ikke set, nøjagtig, hvordan de ser ud, hendes smykker, men hvad nu, hvis mine ligner? Kommer jeg så i bad standing i blogland? Der er grunde nok til at få ondt i maven.

Med udgangspunkt i de smykker der, så vil jeg godt ha lov at sige: jeg har tænkt over det hele natten mens jeg ammede, og jeg er kommet frem til, at jadesmykker kan man ikke kopiere. Der er lavet omkring en milliard af dem til alle tider rundt om i verden. Jeg er fuldstændig vild med regnbue-effekter, og hvis det viser sig, at Vintage Hausfrau er det samme, så håber jeg, vi kan grine af det og blive enige om, at vi da VIRKELIG har god smag.

Må hellere for en god ordens skyld skyyyynde mig at råbe så højt jeg kan, at dette INTET har med den søde Hausfrau at gøre. Jeg ku bare se, at her var der fare for, at jeg ville blive kopi-mistænkt, ikke af hende, men af andre, og det orker jeg ikke.

Og nu vil jeg give mig til at sy nogle regnbue-retro-patchwork-tørklæder til det marked der. Bagefter vil jeg lave nogle smykker, og jeg håber så bare, at vi snart kan få lukket den debat her. Dette var mine holdninger (i hvert fald dem, jeg lige ku komme i tanker om). Jeg har skrevet i flow, så det er totalt fra hoften.

5 kommentarer:

  1. Hej Katrine Andrea
    Ja, sikke et skud fra hoften og med så mange kloge tanker fra en ammehjerne;-)
    Det er godt at der er plads til alle med en kunstnerisk sans og nogenlunde "ens" ideer. Jeg har endnu ikke kikket på hausfrau, men glæder mig til at kikker på hendes OG dine... Jade er bare så smuk.
    Hilsen lone.g

    SvarSlet
  2. Kære Kat. Når det kommer til alle de smykker der, så syntes jeg da om noget, det er en gråzone. For helt ærligt, alle hobby-smykkemagere har tilgang til præcis de samme materialer, og der er ligesom kun én måde at hænge en perle på en ørekrog. Jeg lavede smykker da jeg havde min butik (fra 2004 til 2008), men også langt før det. Men jeg blev træt af det, da det pludseligt boomede, og alle begyndte at lave sine egne smykker. Derfor kommer jeg ikke til at have et stort udbud af smykker med. Men den halskæde jeg har givet et smug-kig på, er en der har fulgt mig i mange år. Den har altid været populær hos mine kunder, og jeg får altid ros for den, når jeg bærer den selv. Derfor fik jeg lyst til at lave den igen, og tage nogle med til markedet. Det er ikke et banebrydende design, men da jeg i sin tid lavede den, havde jeg ikke set den før. Men der er lavet mange siden, og det af folk som aldrig har været i nærheden af mine kæder. De har bare fået den samme idé, uafhængigt af mig. Og det bliver jeg virkelig ikke sur over ;) Jeg glæder mig til at se dine ting! Kh. Julia

    SvarSlet
  3. Hej Kat

    Super indlæg. Jeg vil ikke kommentere på denne her copycat debat mere. MEN - jeg synes din kommentar omkring prissætning er meget relevant. Og det kunne vi godt have en interessant debat om. Jeg synes, at mange tager alt for lidt for deres ting. Det er som om at tid ikke er penge i denne sammenhæng. Og tid er bestemt penge for mig. Selvom jeg hygger mig, mens jeg kreerer.

    Lad os tage et eksempel. Patchworkbolden. Jeg er med på at materialer ikke koster noget - det er jo bare rester for langt de flestes vedkommende. Men hvor hurtigt jeg end går til den, så kan jeg altså ikke lave sådan en på under 3 timer. Der skal klippes, ries (eller limes) og syes 30 sider sammen. Og så skal der tænkes lidt over hvordan de placeres. Jeg har set dem til salg for helt ned til 75 kr.??? For 3 timers arbejde? Er det en rimelig pris?

    Kh. Mette

    SvarSlet
  4. jeg gider ikke høre/læse mere om kopier ...basta ..
    glæder mig til at se hvad du tager med på markedet :)

    mere interessant er det med priser for hjemmelavet ting ... en debat om det tak :)

    SvarSlet
  5. Åh, det der med priser synes jeg er SÅ svært!

    Andre vil måske nok synes, at jeg underbyder dem....det gør jeg i virkeligheden slet ikke. Jeg synes bare ikke, at MINE ting er så meget værd.

    Jeg har "øvet" mig, og er blevet meget bedre. Men når jeg sætter en højere pris, end jeg ellers ville have gjort, og det ikke bliver solgt, så tænker jeg med det samme, at det ER fordi mine ting ikke er gode nok.

    Men sjovt nok har jeg også oplevet den modsatte effekt....at have så lav en pris, at folk tror det er noget makværk.

    Så det kan da være, at jeg sender dig en mail op mod markedet, og neder dig være behjælpelig med priser ;-)

    K.H June

    SvarSlet

Skriv endelig en kommentar, jeg bliver så glad!